18 Ocak 2009 Pazar

Dünyanın Vicdanı.

Malum, Tayyip Erdoğan'ın İsrail'in son Gazze saldırıları hakkında söylediği sert sözler büyük yankı yarattı. Ben de bugün biraz İngilizce basını taradım tepkileri görmek için. Yahudilerde, biraz da tahmin edileceği gibi, ciddi bir öfke oluşturmuş Erdoğan'ın son tavrı.

Ama her zaman olduğu gibi en güzeli okur yorumları. Meşhur Haaretz gazetesi Erdoğan'ın son çıkışları üzerinde birkaç kere ciddiyetle durmuş ve gazetenin okurları bu haberlere fazlasıyla ilgi göstermiş. Örneğin:

http://www.haaretz.com/hasen/spages/1056158.html

Önce Dünyanın çeşitli yerlerinden Yahudilerin yorumları var. Diyorlar ki, "Sen önce kendine bak Ermenileri kestin, hemen soykırım yasasını çıkaralım", ya da "aynı şeyi sen de Kürtlere yapıyorsun" ya da "Bunlar iyice İslamcı oldu, Avrupa bunları almasın". Bazı Türk arkadaşlar boş durmamış cevap vermiş. Diyorlar ki "Arada fark Kürt teröristler dağda, sen şehri çoluk çocuk demeden bombalıyorsun", "Biz Ermenileri kesmedik, Ermeniler bizi kesti" falan. Tabii arada Erdoğan'a giydirme fırsatını kaçırmayan Milliyet yorumcuları (!) da var: "He yav hakkaten İslami devlet oluyoruz giderek" diyip renk katmışlar.

Bir Allah kulu da çıkıp demiyor ki, yav kardeşim ben bizzat kendim devlet miyim, devletin temsilcisi miyim, niye "yok efendim sen öyle yaptın, ben öyle yapmadım" diyip kıvranıyorum, neden kavimcilik yapıyorum, neden suçun ve cezanın kavimlerüstü bir tanımını aramıyorum? YOK! Olabilir mi? Herkes haklı, herkes temiz, hep karşı taraf suçlu. Büyük şairimizin dediği ve olmasını istediği gibi, iki taraf olmuşuz kartopu oynuyoruz.

Taraf olmayan bertaraf olurmuş. Bundan daha riyakâr söz var mı? Kardeşim, kartopunu al başına çal, lanet olsun oyununa da, kartopunun içindeki taşına da, eldivenli iyi beslenmiş çocukların eldivensiz kötü giyimli garibanların anasını ağlatmasına da da da da... Niye diyemiyoruz?

Ama var işte diyenler, var işte Dünyanın vicdanı. O vicdana, çoğunluk duymasa da her şeye rağmen ses veren ince ruhlar var. Bugün John Berger'in yazısını ve Marcos'un konuşmasını okumak bana kuvvet verdi:

http://www.bianet.org/bianet/kategori/biamag/111979/aglayan-bir-yer

http://www.daplatform.com/news.php?nid=3930

Ama en güzeli Roni Margulies'le yapılmış söyleşi. Bu cesur adamın tavrı, aklıselimi, inadı nasıl takdir edilmesin?

http://ww.bianet.org/bianet/kategori/biamag/111963/israilin-her-saldirisi-yahudi-dusmanligini-yukseltiyor

Yok yanlış anlaşılmasın. Kartopu oynamaya çıkmalı yeri geldiğinde. Ama önce kartoplarından taşları çıkarmayı, eldivensizlere eldiven dağıtmayı, küçük çocukların küçüklüğüne ihtimam göstermeyi öğrenmeli; bütün bunları dert etmeyi bilmeli.

Hiç yorum yok: